Tekst & advies

Het klinkt misschien eenvoudig: een tekst schrijven en zorgen dat mensen weten waar je voor staat. Of een site in elkaar draaien voor je product, doel of bedrijf. In de praktijk is het vaak anders. Het leest bijvoorbeeld anders op papier (of op het beeldscherm) dan je in je hoofd had. Of de mensen lijken de site niet te vinden/de boodschap van de tekst lijkt niet helemaal over te komen/kranten plaatsen je persbericht niet.

Webadvies

Bij het (laten) maken van een website is de indeling van het menu belangrijk. Daarbij is het goed om te onderzoeken wat mensen willen weten van je bedrijf/je vereniging/jijzelf als persoon. Waarom komen bezoekers op je site en hoe zorg je ervoor dat ze blijven? Mensen kijken op websites anders naar tekst en afbeeldingen dan op papier. Ze scannen het beeldscherm op zoek naar de juiste informatie. Vinden ze die niet binnen enkele seconden, dan is er grote kans dat ze de site verlaten. Een quick scan van je website geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van je bestaande site.

Als je tegen een tekstuele muur, website- of PR-probleem aanloopt, kan ik helpen.

Met advies en instructie voor het promoten van je boodschap. Met het maken van een plan voor een goede, leesbare, gebruiksvriendelijke, interactieve site. Met het schrijven van je teksten. Of het redigeren van bestaande tekst.

Wat doe ik met tekst?

  • Schrijven (de tekst van begin tot eind produceren)
  • Redigeren (correcties van taal- en spelfouten, verbeteren van zinsopbouw)
  • Herschrijven (zie redigeren, plus: het structureren van de tekst in zijn geheel, het schrappen van overbodige woorden en verplaatsen van zinnen of alinea’s)

Waar kan ik verder mee helpen?

  • Analyse en advies voor de indeling van uw site
  • Advies over de usability van je website
  • Het opzetten van je social media kanalen
  • Advies over PR. Hoe bereik je je doelgroep? Hebe je een persbericht nodig of juist niet, een brochure of juist niet, social media, interactie op de site? Hoe belangrijk zijn de verschillende communicatiemiddelen in jouw geval?
  • Analyse en advies voor het taalgebruik dat het meest aan zal slaan bij je doelgroep of klant.

Wat doe ik zoal in de praktijk?

Even concreet, wat doe ik als freelance journalist / tekstschrijver en adviseur online communicatie? Je kunt het verdelen in een paar categorieën:

Online communicatie
  • Websites (usability, webredactie en webteksten)
  • Digitale nieuwsbrieven
  • Social media (kanalen opzetten/ specifiek social media plan maken)
  • Blogs (onder eigen naam of als ghostwriter)
Offline communicatie (papier of wat uiteindelijk op papier gedrukt wordt, zoals kranten)
  • Artikelen (als freelance journalist en als tekstschrijver), bijvoorbeeld:
    • Reportage
    • Interview
    • Achtergrondverhaal
    • Uw bedrijfsverhaal in artikelvorm
  • Persberichten
  • Kalenders (zie ook: Urker Spreukenkalender)
  • Brieven
  • Folders/brochures
Verhalende journalistiek en fictie:
  • Korte verhalen
  • Levensverhalen
  • Boeken

Netwerk

Soms is het gewoon fijn als je niet alleen een tekstschrijver en webadviseur hebt, maar ook een fotograaf, websitebouwer of vormgever. Ik kan helpen met het vinden van goede extra teamleden voor de uitvoering van je plannen. Mensen die de juiste toon kunnen zetten en het juiste gevoel kunnen overbrengen.

Ben ik gespecialiseerd?

Als schrijver heb ik veel ervaring met onderwijs, ondernemerschap en religie. En Urk natuurlijk. Op webgebied werkte ik voor grote en kleine bedrijven en organisaties. Maar mijn interesses zijn breed, dus neem gerust contact op met andere ideeën.

– Mail of bel me

– Weten wat anderen over mij zeggen? 

 

Delen
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
'